Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte


13.06.2019
Prima ședință a Comisiei Naționale pentru Antreprenoriat Social
31.05.2019
Republica Moldova va prelua experiența italiană în domeniul economiei și antreprenoriatului social
02.04.2019
Social Nature: locul unde profitul corespunde scopului


 

  


Prima pagină  »  Noutăți
Noutăți
Upside Down – afacerea socială care dă o a doua viață deșeurilor
Publicat: 13.09.2018   

Upside Down este prima inițiativă de antreprenoriat social din România care promovează conceptul de upcycling, adică transformarea lucrurilor care aparent îşi încheie ciclul de viaţă în mediul urban în produse totalmente noi și de utilitate întregii comunități. Această afacere de economie socială, care promovează dezvoltarea durabilă, e o poveste ţesută de trei studenţi din Iași, al cărei scop este să ajute mediul înconjurător şi să determine consumatorii să aleagă responsabil. Modalitatea de a crea lucruri funcţionale din materiale vechi şi nefolositoare se numeşte „upcycling”. Procesul este complex şi diferit de ceea ce numim „downcycling” pentru că sunt create produse cu o valoare mai mare decât cele iniţiale.

În 2011, Andreea Zaharescu, una din fondatorii Upside Down-ului, şi-a luat o pauză de la masterul de marketing pe care-l făcea şi a plecat 10 luni în India pentru un internship la o agenţie de marketing, iar în patru a muncit benevol la un proiect de mediu, unde s-a familiarizat cu procesul prin care deşeurile căpătă o nouă viaţă, fiind transformate cu multă atenție în diverse produse foarte practice, precum genți din pungi de orez, sticle de bere transformate în pahare etc., descoperind astfel conceptul de upcycling - transformarea deșeurilor în obiecte noi. Întorcându-se acasă, le-a povestit experienţa Roxanei Antochi şi lui Alexandru Ionuţ Pohonţu, doi prieteni buni, şi s-au întrebat: „De ce nu am face asta și în România?”.

Misiunea start-up-ului din Iasi a început în 1 iunie 2012, zi în care au aplicat la competiția Social Impact Award, organizată de comunitatea HUB în trei țări: România, Austria și Cehia, pe care au şi câştigat-o trei luni mai târziu, la Viena. Cu premiul de 4,000 de euro în mână şi-au luat spaţiu, echipamente, accesorii şi au angajat o persoană specializată în marochinărie. A fost un start cu dreptul, care le-a dat curaj şi încredere de a continua. Primul prototip cu care au ieşit în lume a fost un portofel făcut din banner roşu cu floricele, pe care l-au făcut acasă, în sufragerie. Astăzi, au atelier de proiecţie, croitorese, un e-shop, o echipă de 10 oameni şi planuri măreţe. Astfel, accesorii prietenoase cu mediul, precum portofele, genţi, coperte de cărţi sau borsete, sunt realizate din bannere stradale şi prelate de camion care nu mai servesc la nimic.

Filosofia Upside Down e centrată pe principiul sustenabilităţii și se identifică cu definiție a dezvoltării durabile dată de Comisia Mondială pentru Mediu și Dezvoltare în raportul „Viitorul nostru comun”: „Dezvoltarea durabilă este dezvoltarea care urmărește satisfacerea nevoilor prezentului, fără a compromite posibilitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi”. Mai mult de atât, compania încearcă să menţină o conversaţie constantă la nivel de consumator, informându-i despre modul în care putem rezolva problemele legate de mediu sau despre diferite acţiuni locale sau naţionale care se pliază pe principiile şi valorile noastre. Ne gândim la Upside Down nu doar ca la un start-up, dar şi ca la un mod de a gândi şi acţiona pe baza filosofiei „think outside the box” şi salvăm materiale inedite.

Upside Down înseamnă produse pentru oricine se simte creativ şi atras de lucrurile alternative. Dacă de la magazinul X îți cumperi un portofel pe care și-l pot cumpăra și alte Y persoane, portofelele de la Upside Down sunt cu imprimeu unic sau în ediție limitată, realizate din deșeuri, din ceva care ar fi fost uitat într-un depozit, ars sau aruncat gunoi. Acest lucru ne face pe noi, oamenii, să fim mai grijulii cu lucrurile pe care le posedăm. Acum, în loc să purtăm ceva „MADE in CHINA” putem purta produse vechi cu valoare nouă „MADE in ROMANIA”.

 




Noutăți

Publicat: 13.06.2019   
La Ministerul Economiei și Infrastructurii a fost convocată prima ședință a Comisiei Naționale pentru Antreprenoriat Social. În cadrul ședinței a fost lansat procesul de aplicare și recepționare a dosarelor entităților juridice care doresc să se certifice în calitate de întreprinderi sociale sau întreprinderi sociale de inserție. Citeşte mai mult...
Publicat: 31.05.2019   
Obiectivul-cheie al vizitei a fost cunoașterea și experimentarea realității cooperativelor italiene și a sectorului terțiar italian, ce realizează servicii de tip socio-sanitar și educațional, și oferă sprijin în incluziunea profesională a diferitelor categorii dezavantajate. Agenda vizitei de studiu a cuprins vizite atât la cooperative sociale italiene, cât și la instituții de tutelă și reprezentare a cestora, evenimente care au asigurat un forum de discuţii constructive, schimburi de experiență şi învăţare reciprocă pe teme de interes comun, definind noi priorităţi strategice de economie socială la nivel naţional şi european. Citeşte mai mult...
Publicat: 02.04.2019   
În viziunea celor de la Social Nature, lansarea unei afaceri profitabile, de înaltă performanță nu trebuie să vină în detrimentul creării unui impact pozitiv. Lansată în orașul canadian Vancouver, în 2014, Social Nature a fost concepută de fondatoarea și actualul ei Director executiv Annalea Krebs (care stă, de altfel și în spatele celebrei platforme de consum ethicalDeals din America de Nord), sub forma unei companii, care să vină în ajutorul milioanelor de consumatori nord-americani, în vederea înverzirii alegerilor lor de consum. Citeşte mai mult...
Publicat: 28.03.2019   
Două exemple de bune practici în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova au fost prezentate în cadrul unui seminar desfășurat în Germania. Este vorba de compania ”Floare de cireș” care timp de 7 ani desfășoară o activitate de antreprenoriat social contribuind la dezvoltarea comunitară, crearea de noi oportunităţi de formare socio-profesională şi angajare a persoanelor defavorizate, și, totodată, oferă servicii de catering în Republica Moldova. A doua organizație care susține domeniul antreprenoriatului social este Fundația “Est Europeană” care vine cu diverse proiecte de dezvoltare și susținere a afacerilor și programe de educație și asistenta tehnică. Citeşte mai mult...
Publicat: 05.03.2019   
Echipa Better Future Factory este formată din antreprenori viabili, ingineri, povestitori, arhitecți, vînzători, analiști ai pieței, designeri de produse și microbiologiști ocazionali. Întreprinderea socială este locul în care produsele sunt re-imaginate și transpuse în soluții scalabile și durabile. Totul a început încă în 2012, când, prin proiectul comun cu clienții Perpetual Plastic, întreprinderea a creat prima mașină mobilă, interactivă, de reciclare a deșeurilor din plastic în articole printate 3D. Citeşte mai mult...
Publicat: 03.03.2019   
RézoSocial propune parcursuri de retur pe piața de muncă profesioniste în domeniul informaticii prin posturi de tehnician de mentenanță sau programist pentru o perioadă de doi ani. Beneficiind în paralel cu munca lor de un mentoring socio-profesional și de o instruire continuă, majoritatea salariaților RézoSocial în proces de inserție găsesc cu ușurință un post de muncă stabil. Astfel, proiectul servește drept trambulină între excluziune și returul către locuri de muncă profesioniste. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.02.2019   
L’ESTOC este condusă de 5 persoane, incluzând 3 persoane cu dizabilități intelectuale și oferă o gamă largă de oportunități de integrare în câmpul muncii. Angajatul se implică încă de la început în tot procesul de muncă cu aceeași piesă: de la frizare, la tratare, lustruire, vopsire și glazurare. Misiunea întreprinderii rezidă în conceperea, producerea și comercializarea mobilei fabricate din materiale reciclate și obiecte scoase din uz, care permit ameliorarea vieții persoanelor cu dizabilități intelectuale prin muncă. Citeşte mai mult...
Publicat: 24.02.2019   
Cooperativa socială Humana Nova este o întreprindere socială din Croația, care încurajează angajarea persoanelor cu dizabilități și a altor persoane excluse social, în procesul de fabricare și vânzare a produselor textile inovatoare din materiale ecologice atât pe piața internă, cât și pe cea externă. Prin activitățile pe care le desfășoară, ea contibuie activ și direct la instituirea unei societăți tolerante și cooperante, la dezvoltarea sustenabilă a comunității locale, susținând concomitent grupurile dezavantajate social în dezvoltarea încrederii în sine și a calității vieții. Citeşte mai mult...
Publicat: 11.02.2019   
Modul de organizare și desfășurare a concursului este prăvăzut în anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr.1165 din 28 noiembrie 2018 cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Antreprenoriat Social şi a listei genurilor de activitate ce constituie activităţi de antreprenoriat social. Citeşte mai mult...
Publicat: 11.02.2019   
În perioada 11-14 februarie și, respectiv, 11-15 martie 2019, la Chișinău, se va desfășura cursul de consolidare a capacităților a cca 25 funcționari publici din cadrul autorităților publice centrale și locale, inclusiv reprezentanți ai societății civile, în domeniul economiei și antreprenoriatului social „Policies for a Socially Responsible Labour Market”. Cursul de instruire se realizează în parteneriat cu Cancelaria de Stat a Republicii Moldova, în cadrul proiectului „Mobilizarea internațională a forței de muncă”, coordonat de Agenția ANPAL Servizi S.p.A. din Italia și finanțat de Ministerul Muncii și Politicilor Sociale al Republicii Italiene. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 70

         


© 2019 Inițiativa pentru antrepenoriat social în Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS