Antreprenoriatul social reprezintă un nou model de afacere, caracterizat printr-o abordare antreprenorială a activității aliniată unei misiuni sociale explicite. Întreprinderile sociale devin centrale în sistemul economic global. Natura lor complexă, împreună cu numărul și influența lor din ce în ce mai mare în întreaga lume, face ca înțelegerea și măsurarea impactului social pe care îl aduc, să fie o prioritate pentru toate părțile interesate (autoritățile publice, investitorii, utilizatorii de servicii și întreprinderile sociale în sine).
Măsurarea impactului social al întreprinderilor sociale este deosebit de importantă deoarece va asigura:
1. Creșterea competențelor interne
• Îmbunătățirea planificării strategice
• Maximizarea eficienței și eficacității activităților organizației
• Evaluarea și monitorizarea activităților și proiectelor proprii
• Creșterea capacităților de contabilizare
• Implicarea și participarea grupurilor-țintă
• Motivarea echipei în mod obiectiv
• Sistematizarea și organizarea informațiilor
2. Sporirea credibilității în exterior
• Consolidarea comunicării despre valoarea socială generată de organizație
• Demonstrarea efectivă a rentabilității sociale a investițiilor
• Atragerea de capitaluri și investitori
• Sporirea transparenței
Conchidem că măsurarea impactului social poate ajuta întreprinderile sociale:
1) să stabilească obiective realiste;
2) să monitorizeze și să îmbunătățească performanța;
3) să acorde prioritate deciziilor;
4) să acceseze mai competitiv resurse financiare sub forma de granturi sau credite.
Metodologia de măsurare a impactului social al întreprinderilor sociale din Republica Moldova (ROM)
Instrument măsurare cu indicatori (ROM)
Методология измерения социального воздействия социальных предприятий в Республике Молдова (RUS)
Инструмент измерение с индикаторами (RUS)
Această publicație a fost elaborată în cadrul proiectului "Technical Assistance to support CSO development in the Republic of Moldova", finanțat de Uniunea Europeană și implementat KMOP.