Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte


22.09.2022
La Cahul a fost lansat Hub-ul Regional pentru Afaceri Sociale, cu suportul Uniunii Europene
02.09.2022
Ce ar trebui să facă afacerile sociale ca să fie atractive pentru investitori? Explică oamenii din domeniu
02.09.2022
Participă la Forumul Antreprenoriatului Social care va avea loc pe 12 septembrie 2022


 

  


Prima pagină  »  Noutăți
Noutăți
Ce ar trebui să facă afacerile sociale ca să fie atractive pentru investitori? Explică oamenii din domeniu
Publicat: 02.09.2022   

Antreprenori, membri a diverse organizații și investitori din Republica Moldova și nu doar, au luat micul dejun împreună și au discutat despre potențialul pe care-l poate avea antreprenoriatul social la noi în țară. Iar pentru asta el ar trebui să dezvolte elementele care nu trebuie să lipsească într-o afacere – cercetarea pieței, poziționarea produsului, planul de dezvoltare și multe altele.

Discuțiile au avut loc în cadrul evenimentului „Impact for Breakfast. Angel Investment vs. Impact investment”, de EcoVisio în parteneriat cu Business Angels Moldova. Formatul de întâlniri „Impact for Breakfast” adună la un loc oameni activi, investitori și antreprenori sociali interesați în dezvoltarea rețelei. Aceștia fac networking și petrec micul dejun împreună, discutând și împărtășind experiențele, ideile și sugestiile. „Scopul evenimentului a fost să informăm cât mai multe persoane despre antreprenoriatul social și investiții de impact, dar și să le schimbăm percepția față de acesta. Antreprenoriatul social nu este despre caritate – este despre business, dar care vine să rezolve unele probleme sociale” spune  Aina Idrisova, coordonatoarea proiectul Collaborate for Impact, în cadrul căruia a fost organizat evenimentul. 

Ce sunt investițiile sociale? 

Spre deosebire de investițiile clasice, cele cu impact social susțin organizațiile și afacerile orientate spre nevoile populației sau de mediu.

„Investițiile sociale sunt o tendință în creștere la nivel internațional. E vorba despre sute de miliarde USD puși în circuit. Investițiile de impact sunt văzute ca una dintre modalitățile de a aborda provocările globale pe care le avem acum – sărăcia, foametea, accesul la educație și la sănătate, schimbări climatice”, spune Ewa Konczal, manageră de program Collaborate for Impact, EVPA, Central & Eastern Europe. EVPA este o comunitatea a investitorilor de impact care, în cei 18 ani de activitate, a reușit să unească antreprenori sociali și investitori din mai multe părți ale lumii.

În cadrul evenimentului,a prezentat mai multe exemple de proiecte sociale, care au reușit să crească în afaceri de impact. Unul dintre ele este Discovering Hands, proiectul creat de un medic ginecolog din Germania, care antrenează femeile nevăzătoare pentru a depista cancerul mamar. Proiectul folosește sensibilitatea tactilă mare pe care o dezvoltă persoanele nevăzătoare, pentru a depista cancerul mamar la stadiile incipiente. Astfel, este generat un impact social dublu:  locuri de muncă pentru persoanele nevăzătoare, dar și prevenirea celui mai frecvent tip de cancer la femei.

Un investitor de impact investește în organizații și întreprinderi sociale. Această investiție se face prin intermediul unui fond și este numită Tailored Financing. Acest tip de investiție este oferit în conformitate cu necesitățile reale ale întreprinderii sau organizației sociale. De asemenea, investiția vine la pachet cu mentorat sau coaching oferit de investitor pentru dezvoltarea afacerii. Pentru a atrage investiții, antreprenorii sociali trebuie să aibă un sistem de măsurare a impactului. Investițiile de impact pot fi nerambursabile financiar, în schimb, investitorul poate fi implicat direct în crearea impactului social sau de mediu.  Într-un alt scenariu, organizația sau întreprinderea socială rambursează complet sau parțial investiția în fondul gestionat de investitor, banii, la rândul lor, fiind utilizați pentru alte investiții de impact. Avantajul investițiilor de impact îl reprezintă procentul mai mic la rambursarea capitalului, în comparație cu investițiile clasice.

Investițiile au un rol esențial în dezvoltarea afacerilor sociale și le oferă posibilitatea să-și crească impactul. Pe de altă parte, acestea au și puterea să schimbe percepția organizațiilor despre managementul echipei, gestionarea banilor și planul de dezvoltare. „Întreaga abordare a investițiilor sociale este de a învăța organizațiile și antreprenorii cum să dezvolte, mai degrabă, o afacere sustenabilă, decât să se bazeze pe granturi de la un proiect la altul”, spune Ewa Konczal. 

Cum atragi investiții într-un proiect social?

Antreprenoriatul social a fost introdus în legislația Republicii Moldova abia în 2017, iar antreprenorii locali încă descoperă această direcție. În același timp, afacerile sociale încă învață să dezvolte componenta antreprenorială. Primul pas, conform Ainei Idrisova, coordonatoarea proiectului Collaborate for Impact, este să caute metode de a-și diversifica sursele de venit, să atragă investiții, dezvoltând o afacere competitivă, cu potențialul de a aduce profit. „În mare parte, organizațiile și întreprinderile sociale de la noi se bazează pe surse nerambursabile. Noi vrem să schimbăm puțin paradigma. Cu un pic mai mult efort, aceste organizații pot reuși să-și „vândă” ideile personelor care gândesc din perspectiva businessului, ajungând să obțină finanțare, în schimbul unor beneficii”, spune Aina Idrisova. 

Un exemplu demn de urmat, menționat în cadrul „Impact for Breakfast. Angel Investment vs. Impact investment” este România. În acest an, Fundația „Alături de Voi” (ADV) a înființat prima instituție financiară non-bancară de creditare pentru întreprinderi sociale din țară. „În cinci luni, am reușit să aducem la aceeași masă 170 de investitori, în mare parte antreprenori sociali. Am strâns un capital inițial de 245 de mii de euro, cu care vom începe să facem creditare pentru întreprinderile sociale”, spune Angela Achiței, președinta consiliului de directori ADV România. Instituția, întreprindere socială și ea, este în proces de înregistrare la Banca Națională, urmând ca în toamnă să aloce primele credite și să inițieze o altă rundă de atragere a investitorilor. 

„Oamenii cumpără produsele sau serviciile unei întreprinderi sociale nu pentru că au impact social, ci pentru că au nevoie, în primul rând, de produsul și serviciul respectiv. Astfel, ele trebuie să fie competitive”, spune Angela Achiței. Pentru a atrage investiții, aceasta recomandă crearea unei viziuni asupra produsului, care să convingă investitorul de beneficiile pe care le va obține susținând această afacere. „Investind într-o afacere socială, câștigăm mult mai mult decât dacă am ajuta o persoană care are nevoie de susținere. Aceste afaceri creează mecanisme pentru a ajuta mai multe categorii de persoane și răspund nevoilor societății”, adaugă Angela Achiței. 

Ce caută investitorii?

„Principalul factor care motivează investitorii este rentabilitatea proiectului sau afacerii. Dacă aceasta are o dinamică, generează profit, cheltuielile sunt mai mici decât veniturile, te simți mai asigurat, iar riscurile scad foarte repede”, susține Vladimir Balaban, cofondator Comsales Grup și Angel Investor în Moldova. O afacere atractivă pentru investitori, spune acesta, pune accentul pe planul de afacere durabil, rentabilitate, dar și pe consolidarea unui sistem care să-i permită să mențină acest rezultat. 

Un Angel Investor este o persoană care dispune de un capital de bani și care oferă sprijin financiar start-up-urilor sau micilor antreprenori, în schimbul unei cote părți din afacere sau a unui procent de venit. Investitorii de acest gen pot face o investiție unică sau furniza capital continuu pe parcursul etapelor incipiente ale afacerii.

Olga Melniciuc, directoare investiții.md și co-fondatoare Business Angels Moldova, susține că un alt factor important pentru investitori este echipa care stă în spatele proiectului. Contează și tendințele pieței și dacă există cerere pentru această idee de afacere, dar și potențialul său de creștere. „Trebuie să poți să vorbești în cifre cu investitorii și să prezinți strategia de dezvoltare. Investitorii caută rambursarea investiției. Impactul social este perceput ca o valoare adăugată la businessul care poate aduce profit”, spune Olga. 

Ea susține că ONG-urile, dar și alte structuri de la noi din țară ale căror principală sursă de venit sunt granturile, trebuie să gândească asemenea unei afaceri. „Un business răspunde la întrebarea: ce valoare adăugată poate el aduce clientului? În abordarea cu care ne-am obișnuit, dacă ONG-ul este un consumator de granturi, clientul este cel care plătește, adică donatorul. Sfatul meu este ca această paradigmă să fie schimbată”, afirmă Olga Melniciuc. Ea spune că organizațiile ar trebui să perceapă drept clienți persoanele cărora li se adresează și să găsească alte surse care ar putea genera venit. „Un ONG trebuie să-și facă o strategie de sustenabilitate financiară, iar în această strategie trebuie să fie și alte surse de venit decât cele pe care le poate obține de la donatori”, adaugă Olga.

Sursa: Moldova.org 




Noutăți

Publicat: 22.09.2022   
Cu suportul financiar al Uniunii Europene, la Cahul a fost inaugurat Hub-ul Regional pentru Afaceri Sociale, care va susține crearea și dezvoltarea a 20 de întreprinderi sustenabile în domeniul antreprenoriatului social. Noul Hub lansat va oferi suportul necesar antreprenorilor sociali din regiune, care vor contribui la dezvoltarea economică atât a regiunii cât și a mai multor comunități din municipiul Cahul. Dezvoltarea antreprenoriatul social din regiune, care va include activități de fabricare a producției, de executare a lucrărilor sau de prestare a serviciilor pentru soluționarea unor probleme sociale, prin urmare, va genera locuri noi de muncă pentru localnici. Citeşte mai mult...
Publicat: 02.09.2022   
Forumul Antreprenoriatului Social este un eveniment anual public ce va avea loc la EcoVillage Moldova, scopul acestuia fiind facilitarea comunicării între persoanele interesate de domeniul antreprenoriatului social. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.07.2022   
25 de reprezentanți a întreprinderilor sociale, parteneri și centre regionale de suport în afaceri au continuat turul național al afacerilor sociale. De această dată, participanții au fost în vizită la Întreprinderea Socială de Inserție „Floare de Cireș” din Ialoveni și la Instituția Privată Helmut Wolf din Hîncești. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.07.2022   
Cu suportul financiar al Uniunii Europene, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI) a lansat Acceleratorul Afacerilor Sociale, Regiunea Centru- un hub regional de susținere a antreprenoriatului social, ce va contribui la creșterea economică și la bunăstarea cetățenilor și a comunităților. Hub-ul a fost deschis prin intermediul unui grant de 45.000 euro oferit de Uniunea Europeană, obținut prin concurs deschis de către Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 28.07.2022   
Centrul de suport și dezvoltare a afacerilor sociale din Tiraspol a fost inaugurat în cadrul proiectului „Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană, cofinanțat de Suedia și implementat de către Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Keystone Moldova și Centrul Contact. Citeşte mai mult...
Publicat: 27.07.2022   
20 de reprezentanți din cadrul celor patru ONG-uri selectate pentru a dezvolta Centre Regionale de Suport în Afaceri în susținerea întreprinderilor sociale au început programul de instruire. Instruirile sunt oferite în cadrul proiectului „Valorificăm potențialul ONG-urilor pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia, fiind implementat de către Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Keystone Moldova și Centrul CONTACT. Citeşte mai mult...
Publicat: 25.07.2022   
În scopul facilitării dezvoltării antreprenoriatului social și pentru susținerea plenară a acestui domeniu, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) Vă invită să participați la Conferința de lansare a Acceleratorului Antreprenoriatului Social, regiunea Centru, creat cu suportul Uniunii Europeane și este cofinanțat de Suedia prin intermediul Fundației Est-Europene în parteneriat cu Keystone Moldova și Centrul Contact. Citeşte mai mult...
Publicat: 21.07.2022   
21 iulie 2022/ Începând cu 1 februarie 2020, după 2,5 ani de implementare, proiectul EUnlocking se apropie de final. Joi, 21 iulie 2022, toți partenerii de implementare s-au întâlnit la Chișinău și virtual, pentru a participa la Conferința de încheiere, care prezintă întregul parcurs al proiectului. Tema conferinței este: "Desfășurarea proiectului în situații de criză". Citeşte mai mult...
Publicat: 20.07.2022   
La Sîngerei a avut loc inaugurarea unui hub regional de susținere a antreprenoriatului social. În cadrul Hub-ului, întreprinderile sociale vor obține suport prin instruiri, consultanță și expertiză calificată, care îi va ghida pe antreprenorii sociali în procesul de inițiere și extindere a afacerilor sociale, de care vor beneficia un număr cât mai mare de persoane din comunitatea lor. În perioada imediat următoare, hub-ul va oferi suport pentru 20 de tineri să își dezvolte ideile de antreprenoriat social, iar alte 10 întreprinderi vor fi sprijinite în vederea orientării afacerilor lor existente în domenii de interes comunitar. Citeşte mai mult...
Publicat: 19.07.2022   
Cristina, Daniel și Ion sunt doar trei dintre tinerii din Ștefan Vodă care au aflat mai multe despre antreprenoriatul social în cadrul unui atelier de discuții pe această temă. Daniel și-ar deschide în viitor o afacere în domeniul ecologiei și educației, iar Cristina ar opta pentru design vestimentar. Cert e că toți trei au înțeles că prin acest tip de afaceri își pot ajuta comunitatea. În cadrul atelierului, tinerii au cunoscut și poveștile unor afaceri sociale existente în Moldova. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 163

         


© 2022 Inițiativa pentru antrepenoriat social în Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS