Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte


17.03.2025
S-a lansat înscrierea la Nominalizarea specială „Antreprenoriat social” în cadrul GALA BUSINESSULUI MODOVENESC – 2025
10.03.2025
Oportunitate pentru tinerii traineri și antreprenori sociali interesați de economia verde și digitalizare
24.02.2025
Proiectul „Impact Space” – un nou impuls pentru dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova


 

  


Prima pagină  »  Noutăți
Noutăți
Concluziile studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”
Publicat: 20.12.2022   

Conceptul de antreprenoriat social nu este cunoscut și înțeles pe deplin de populația țării noastre, dar nici de funcționarii instituțiilor de stat. Asta este una dintre constatările Studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”, ale cărui rezultate au fost expuse în cadrul unei conferințe de presă, astăzi, la Chișinău.

Studiul analizează  cunoștințele, atitudinile și comportamente în domeniul antreprenoriatului social  a următoarelor categorii de persoane: experți în domeniu, populația generală, consumatori ai produselor/serviciilor întreprinderilor sociale, OSC-uri neimplicate în activități de antreprenoriat social, dar și cele implicate, reprezentanți ai Întreprinderilor Mici și Mijlocii, reprezentanți ai APL de nivelul I și II.

DSC_0478Conform rezultatelor Studiului,  mai bine de jumătate din  populația generală a declarat că nu au auzit de  antreprenoriat social, și doar fiecare al cincilea a menționat că poate defini  această  noțiune.  Totodată, mai bine de 90% din populația generală  are o atitudine pozitivă față de întreprinderile sociale, considerând că acestea sunt necesare și benefice  deoarece ajută oamenii defavorizați să se integreze în societate. 2/3 din respondenți  ar cumpăra mai degrabă un produs/serviciu de la o întreprindere socială decât de la o întreprindere obișnuită, dacă produsul ar fi calitativ și prețul  avantajos. Iar fiecare al cincilea respondent și-ar dori să inițieze o  întreprindere socială în contextul în care acestea ar beneficia de mai mult suport din partea statului.

Consumatorii produselor/serviciilor întreprinderilor sociale consideră că întreaga societate beneficiază în rezultatul activității întreprinderilor sociale și că  ar trebui să existe mai multe întreprinderi sociale, întrucât acestea  contribuie la angajarea în câmpul muncii a persoanelor defavorizate și rezolvă problemele sociale stringente din comunitate,  care deseori sunt ignorate de autorități.

Întreprinderile sociale aduc o „plus valoare societății” și contribuie la „dezvoltarea societății” consideră majoritatea respondenților din rândurile ONG-urilor neimplicate în activități de antreprenoriat social. Mai bine de 2/3 dintre ei procură frecvent produse de la antreprenori sociali și  sunt interesați să dezvolte o întreprindere socială în particular în domeniile social și educație. 

„Această achiziție contribuie la incluziunea în comunitate a unei persoane dezavantajate” – reprezentanții OSC-urilor implicate în activități de antreprenoriat social au declarat că acest text ar trebui să fie indicat pe eticheta produsului pentru a spori interesul cumpărătorilor. Ei au ales domeniul antreprenoriatului social deoarece: obțin o sursă suplimentară de venit pentru a dezvolta activitatea OSC-ului, asigură continuitatea proiectelor lor prin încadrarea în câmpul muncii a persoanelor vulnerabile care au fost inițial beneficiari ai OSC-ului, obțin acces la surse de finanțare externă, doresc să facă o schimbare în societate. În opinia lor, un parteneriat public-privat durabil ar contribui la dezvoltarea afacerilor sociale.

Analiza răspunsurilor reprezentanților Întreprinderilor Mici și Mijlocii a constatat următorul fapt – cu cât întreprinderea este mai mare, cu atât reprezentanții cunosc mai puțin despre antreprenoriatul social. Însă  ei au o atitudine pozitivă cu privire la angajarea persoanelor cu dizabilitate medie; ei consideră că o echipă în care lucrează asemenea persoane are un moral mai ridicat și o abordare mai lejeră asupra dificultăților care apar în procesul de lucru, dar și în viață. 

Conceptul de antreprenoriat social este slab cunoscut de către reprezentanții APL, deoarece majoritatea dintre ei nu pot să-l definească. Nivelul de colaborare  dintre APL și antreprenorii sociali este destul de scăzut – ⅔dintre reprezentanții APL nu cunosc nici un antreprenor social. De asemenea, reprezentanții APL nu dețin informații cu privire la politicile publice, politicile fiscale sau la cadrul normativ din domeniul antreprenoriatului social.

Experții în domeniul antreprenoriatului social au punctat aspectele care fac dificilă activitatea întreprinderilor sociale: lacune în legislația din domeniu, mediatizare slabă și insuficientă, politici publice/fiscale neatractive, imposibilitatea întreprinderilor sociale de a contracta credite de la instituțiile bancare, etc. Experții au menționat importanța promovării conceptului de responsabilitate socială în rândul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, inclusiv prin dezvoltarea de parteneriate.

Constatarea esențială în urma analizei cadrului normativ de referință este  că în contextul  lipsei unor mecanisme clare de reglementare a antreprenoriatului social  și a susținerii din partea statului,  motivația dezvoltării unor afaceri sociale este destul de redusă. Obținerea statutului de întreprindere socială și de inserție nu oferă în o abordare particularizată din partea statului reieșind din scopul pe care-l promovează o asemenea afacere. O abordare particularizată ar însemna condiții preferențiale la atribuirea unor contracte de achiziții publice, scutiri de taxe, facilitarea unor proceduri administrative (cum ar fi cele de modificare a statutului), consultanță și mentorat în administrarea unor astfel de afaceri.

Cercetarea  este comprehensivă  și a fost realizată pe un eșantion de 1142 populație generală, 109 consumatori ai întreprinderilor sociale, 106 OSC-uri neimplicate în antreprenoriat social,  109 reprezentanți ai întreprinderilor mici și mijlocii, 105 reprezentanți ai autorităților publice.

Întreg studiul îl găsiți aici: https://www.keystonemoldova.md/ro/publications-and-resources/publications/

Studiul a fost realizat  în cadrul proiectului ”Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatul social în Republica Moldova”, implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Contact și Keystone Moldova. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia. Proiectul contribuie la crearea unui ecosistem favorabil dezvoltării antreprenoriatului social în Republica Moldova.

 




Noutăți

Publicat: 17.03.2025   
Camera de Comerț și Industrie a RM (CCI a RM) cu susținerea Fundației Est-Europene, a lansat Nominalizare specială ”Antreprenoriat social”, în cadrul evenimentului „Gala Businessului Moldovenesc”. Scopul principal al Nominalizării „Antreprenoriat Social” este de a recunoaște afacerile care, aduc un impact pozitiv asupra comunității, contribuind la rezolvarea unor probleme sociale importante. Citeşte mai mult...
Publicat: 10.03.2025   
Tinerii traineri, facilitatori și antreprenori sociali care doresc să-și dezvolte competențele în domeniul economiei verzi și al transformării digitale sunt invitați să participe la Spring School 2025. Programul îmbină instruirea practică, schimbul de experiență și dezvoltarea de proiecte inovatoare. Participanții vor explora modalități prin care digitalizarea și economia verde pot fi integrate în activitatea lor profesională, beneficiind de mentorat din partea experților. Citeşte mai mult...
Publicat: 24.02.2025   
Un nou proiect ambițios destinat dezvoltării antreprenoriatului social în Republica Moldova, „Impact Space”, a fost lansat oficial la Glia Impact Hub din Chișinău în data de 20 februarie 2025. Inițiativa este implementată de Fundația Est-Europeană, în parteneriat cu EcoVisio, Asociația Businessului European și Alianța Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități, cu sprijinul financiar al Suediei. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.11.2024   
În cadrul activităților de promovare a drepturilor sociale și economice pentru o dezvoltare locală durabilă, Fundația Est-Europeană își propune să crească capacitățile și să dezvolte abilitățile organizațiilor societății civile în domeniul inovațiilor sociale. Capacitatea organizațiilor neguvernamentale (ONG) în domeniul inovațiilor sociale este esențială pentru abordarea provocărilor contemporane din comunități. Citeşte mai mult...
Publicat: 13.11.2024   
A fost lansat concursul pentru Gala Antreprenoriatului Social, ediția 2024. În competiție pot participa antreprenorii sociali cu statut sau fără, businessul cu impact și organizațiile non-guvernamentale care au activitate de antreprenoriat social. Termen limită de înregistrare: 24 noiembrie 2024. Citeşte mai mult...
Publicat: 04.11.2024   
Avem plăcerea și bucuria să vă anunțăm că organizăm cel mai așteptat eveniment al anului dedicat antreprenoriatului social din Moldova − Conferința Națională pentru Antreprenoriat Social, în cadrul căreia se va aborda subiectul: Cooperarea dintre afacerile clasice și întreprinderile sociale – cadrul de reglementare, bune practici locale, parteneriate pentru viitor. În acest an, Asociația obștească „Eco-Răzeni”, organizează cea de-a VIII-a ediție a evenimentului care va avea loc vineri, 8 noiembrie 2024, ora 09:30, în sala Community Hall, Digital Park, str. Mihai Viteazul 15, or. Chișinău. Citeşte mai mult...
Publicat: 01.08.2024   
Keystone Moldova anunță lansarea campaniei de informare „Susține Antreprenoriatul social. Dezvoltă-ți comunitatea!”. Această campanie este dedicată promovării și sensibilizării publicului cu privire la importanța antreprenoriatului social în dezvoltarea sustenabilă a comunităților din Republica Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 01.08.2024   
Sondajul are ca scop evaluarea prin prisma antreprenorilor sociali a ecosistemului din Moldova și explorarea perspectivelor viitoare ale acestui domeniu în țara noastră. Studiul este realizat în contextul proiectului „Dezvoltare mai bună prin antreprenoriat social”, implementat de Junior Achievement Europa, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Citeşte mai mult...
Publicat: 07.06.2024   
Evenimentul de top „Gala Businessului Moldovenesc”, ediția a 21-a, organizat de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) la 5 iunie a.c., a întrunit antreprenori și profesioniști din toate domeniile și sectoarele economice, care au demonstrat performanță în domeniul lor de activitate. La această prestigioasă ceremonie au participat numeroși antreprenori, membri ai Guvernului RM, reprezentanți ai corpului diplomatic, dar și parteneri străini. Citeşte mai mult...
Publicat: 18.05.2024   
Programul Social Impact Award revine cu o nouă ediție! Oportunitatea este destinată tinerilor care își doresc să descopere domeniul antreprenoriatului social și să facă primii pași în calitate de antreprenori sociali. Proiectul își propune să ofere ajutor în construirea întreprinderilor sociale care vor identifica soluții la cele mai dificile probleme ale timpului nostru. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 206

         


© 2025 Inițiativa pentru antrepenoriat social în Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS