Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte


27.02.2024
Întreprinderile Sociale – cale în dezvoltarea durabilă a comunităților
23.02.2024
Participă la Atelierul de Informare despre Antreprenoriat Social pentru Tineri!
22.02.2024
Curs de instruire în domeniul legislației muncii pentru antreprenoriatul social


 

  


Prima pagină  »  Noutăți
Noutăți
Concluziile studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”
Publicat: 20.12.2022   

Conceptul de antreprenoriat social nu este cunoscut și înțeles pe deplin de populația țării noastre, dar nici de funcționarii instituțiilor de stat. Asta este una dintre constatările Studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”, ale cărui rezultate au fost expuse în cadrul unei conferințe de presă, astăzi, la Chișinău.

Studiul analizează  cunoștințele, atitudinile și comportamente în domeniul antreprenoriatului social  a următoarelor categorii de persoane: experți în domeniu, populația generală, consumatori ai produselor/serviciilor întreprinderilor sociale, OSC-uri neimplicate în activități de antreprenoriat social, dar și cele implicate, reprezentanți ai Întreprinderilor Mici și Mijlocii, reprezentanți ai APL de nivelul I și II.

DSC_0478Conform rezultatelor Studiului,  mai bine de jumătate din  populația generală a declarat că nu au auzit de  antreprenoriat social, și doar fiecare al cincilea a menționat că poate defini  această  noțiune.  Totodată, mai bine de 90% din populația generală  are o atitudine pozitivă față de întreprinderile sociale, considerând că acestea sunt necesare și benefice  deoarece ajută oamenii defavorizați să se integreze în societate. 2/3 din respondenți  ar cumpăra mai degrabă un produs/serviciu de la o întreprindere socială decât de la o întreprindere obișnuită, dacă produsul ar fi calitativ și prețul  avantajos. Iar fiecare al cincilea respondent și-ar dori să inițieze o  întreprindere socială în contextul în care acestea ar beneficia de mai mult suport din partea statului.

Consumatorii produselor/serviciilor întreprinderilor sociale consideră că întreaga societate beneficiază în rezultatul activității întreprinderilor sociale și că  ar trebui să existe mai multe întreprinderi sociale, întrucât acestea  contribuie la angajarea în câmpul muncii a persoanelor defavorizate și rezolvă problemele sociale stringente din comunitate,  care deseori sunt ignorate de autorități.

Întreprinderile sociale aduc o „plus valoare societății” și contribuie la „dezvoltarea societății” consideră majoritatea respondenților din rândurile ONG-urilor neimplicate în activități de antreprenoriat social. Mai bine de 2/3 dintre ei procură frecvent produse de la antreprenori sociali și  sunt interesați să dezvolte o întreprindere socială în particular în domeniile social și educație. 

„Această achiziție contribuie la incluziunea în comunitate a unei persoane dezavantajate” – reprezentanții OSC-urilor implicate în activități de antreprenoriat social au declarat că acest text ar trebui să fie indicat pe eticheta produsului pentru a spori interesul cumpărătorilor. Ei au ales domeniul antreprenoriatului social deoarece: obțin o sursă suplimentară de venit pentru a dezvolta activitatea OSC-ului, asigură continuitatea proiectelor lor prin încadrarea în câmpul muncii a persoanelor vulnerabile care au fost inițial beneficiari ai OSC-ului, obțin acces la surse de finanțare externă, doresc să facă o schimbare în societate. În opinia lor, un parteneriat public-privat durabil ar contribui la dezvoltarea afacerilor sociale.

Analiza răspunsurilor reprezentanților Întreprinderilor Mici și Mijlocii a constatat următorul fapt – cu cât întreprinderea este mai mare, cu atât reprezentanții cunosc mai puțin despre antreprenoriatul social. Însă  ei au o atitudine pozitivă cu privire la angajarea persoanelor cu dizabilitate medie; ei consideră că o echipă în care lucrează asemenea persoane are un moral mai ridicat și o abordare mai lejeră asupra dificultăților care apar în procesul de lucru, dar și în viață. 

Conceptul de antreprenoriat social este slab cunoscut de către reprezentanții APL, deoarece majoritatea dintre ei nu pot să-l definească. Nivelul de colaborare  dintre APL și antreprenorii sociali este destul de scăzut – ⅔dintre reprezentanții APL nu cunosc nici un antreprenor social. De asemenea, reprezentanții APL nu dețin informații cu privire la politicile publice, politicile fiscale sau la cadrul normativ din domeniul antreprenoriatului social.

Experții în domeniul antreprenoriatului social au punctat aspectele care fac dificilă activitatea întreprinderilor sociale: lacune în legislația din domeniu, mediatizare slabă și insuficientă, politici publice/fiscale neatractive, imposibilitatea întreprinderilor sociale de a contracta credite de la instituțiile bancare, etc. Experții au menționat importanța promovării conceptului de responsabilitate socială în rândul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, inclusiv prin dezvoltarea de parteneriate.

Constatarea esențială în urma analizei cadrului normativ de referință este  că în contextul  lipsei unor mecanisme clare de reglementare a antreprenoriatului social  și a susținerii din partea statului,  motivația dezvoltării unor afaceri sociale este destul de redusă. Obținerea statutului de întreprindere socială și de inserție nu oferă în o abordare particularizată din partea statului reieșind din scopul pe care-l promovează o asemenea afacere. O abordare particularizată ar însemna condiții preferențiale la atribuirea unor contracte de achiziții publice, scutiri de taxe, facilitarea unor proceduri administrative (cum ar fi cele de modificare a statutului), consultanță și mentorat în administrarea unor astfel de afaceri.

Cercetarea  este comprehensivă  și a fost realizată pe un eșantion de 1142 populație generală, 109 consumatori ai întreprinderilor sociale, 106 OSC-uri neimplicate în antreprenoriat social,  109 reprezentanți ai întreprinderilor mici și mijlocii, 105 reprezentanți ai autorităților publice.

Întreg studiul îl găsiți aici: https://www.keystonemoldova.md/ro/publications-and-resources/publications/

Studiul a fost realizat  în cadrul proiectului ”Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatul social în Republica Moldova”, implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Contact și Keystone Moldova. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia. Proiectul contribuie la crearea unui ecosistem favorabil dezvoltării antreprenoriatului social în Republica Moldova.

 




Noutăți

Publicat: 27.02.2024   
În cadrul proiectului ”Antreprenoriatul Social - punct forte în dezvoltarea durabilă a comunităților” Asociația pentru Promovarea Antreprenoriatului a lansat, în regiunile țării, instruiri teoretice și practice pentru studierea întreprinderilor sociale. Citeşte mai mult...
Publicat: 23.02.2024   
Participă la Atelierul de Informare despre Antreprenoriat Social pentru Tineri! Te invităm să te alături evenimentului, unde vom discuta deschis despre problemele sociale din comunitățile noastre și cum putem folosi principiile antreprenoriatului pentru a găsi soluții creative și durabile. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.02.2024   
Sesiunile de instruire se vor desfășura pe parcursul a 3 zile, în intervalul orelor 09:00 – 13:30, după cum urmează: 04, 05 martie și 06 martie 2024, în format mixt (online și fizic la sediul CCI a RM, sala de ședințe, et. 2, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt 151, or. Chișinău). Citeşte mai mult...
Publicat: 21.02.2024   
Asociația pentru Drepturile Omului Lex XXI, mun. Bălți - organizație obștească din mun. Bălți planifică realizarea unui Forum cu privire la abordarea unei poziții mult mai active în dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova în data de 20 martie 2024, hotelul VisPas, str. Ștefan cel Mare, mun. Bălți. Citeşte mai mult...
Publicat: 14.02.2024   
Suntem în căutarea participanților care sunt pasionați de antreprenoriatul cu impact și dezvoltarea durabilă, care doresc să-și îmbunătățească cunoștințele și abilitățile în acest domeniu și tind să implementeze acest concept în școlile profesionale, centrele de excelență și colegiile din Republica Moldova. Cursul „Formare de Formatori în domeniul antreprenoriatului social și conceptului *Întreprinderi Sociale Studențești” constă în două module, fiecare având o durată de 3 zile (programul o să fie în limba română). Citeşte mai mult...
Publicat: 09.10.2023   
În decembrie 2022, organizația neguvernamentală „Federația familiilor pentru unificare și pace în lume din Moldova” a deschis în Anenii Noi o afacere socială „Centrul de dezvoltare pentru copii – Poveste”. În cadrul acestui centru, copiii de la 3 la 7 ani au acces la servicii logopedice, arte, lucru manual, pregătirea pentru școală și multe alte activități de dezvoltare personală, iar pentru a asigura oportunități și pentru copiii din familii vulnerabile, inclusiv copii refugiați din Ucraina, în cadrul întreprinderii sociale aceștia vor beneficia gratuit de toate aceste servicii. Citeşte mai mult...
Publicat: 04.10.2023   
Academia de Studii Economice din Moldova, pe 3 octombrie 2023 a găzduit evenimentul de lansare a Proiectului EU4Youth „Dezvoltare mai bună prin antreprenoriat social”, o inițiativă regională pentru susținerea tinerilor și a întreprinderilor sociale. În cadrul conferinței regionale de prezentare a proiectului au participat reprezentanți ai Delegației UE în Moldova ; Ambasadelor Georgiei, Lituaniei, Ucrainei; JA Europe; USAID, LED; GIZ Moldova, experți internaționali, directori de școli, profesori, parteneri, donatori, reprezentanţi ai autorităților publice centrale și locale, precum și din sectorul antreprenorial. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.09.2023   
În Republica Moldova sunt întreprinderi și afaceri sociale care pot fi exemplu pentru viitorii antreprenori și organizațiile societății civile care doresc să contribuie la dezvoltarea economică incluzivă și durabilă a țării. În acest sens, Centrul CONTACT, în parteneriat Fundația Est-Europeană și Asociația Businessului European a continuat și-n 2023 turului național al întreprinderilor sociale. În vara 2023, 20 de reprezentanți ai întreprinderilor sociale și organizații ale societății civile au vizitat, timp de 2 zile, mai multe întreprinderi sociale din țară. Citeşte mai mult...
Publicat: 13.06.2023   
Fundația Est-Europeană, cu sprijinul Uniunii Europene și al Suediei, oferă 10 granturi în valoare totală de 375.000 euro pentru crearea sau dezvoltarea a 10 întreprinderi sociale pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv în regiunea transnistreană. Certificatele de grant au fost înmânate astăzi, 13 iunie 2023, în cadrul unui eveniment public. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.04.2023   
18 aprilie 2023, New York: Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite (ONU) a adoptat rezoluția „Promovarea economiei sociale și solidare pentru o dezvoltare durabilă” (A/77/L.60). Rezoluția oferă o definiție oficială pentru economia socială și solidară și recunoaște că aceasta poate contribui la realizarea și localizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă. Grupul operativ interinstituțional al ONU privind economia socială și solidară (UN Inter-Agency Task Force on Social and Solidarity Economy) a declarat că votul a fost un „moment istoric pentru economia socială și solidară”. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 188

         


© 2024 Inițiativa pentru antrepenoriat social în Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS