Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte


07.06.2024
Recunoașterea impactului și durabilitatea afacerilor sociale în cadrul evenimentului „Gala Businessului Moldovenesc”
18.05.2024
Oportunitate pentru tinerii antreprenori. Programul Social Impact Award oferă mentorat și finanțare pentru ideile de afaceri sociale
17.05.2024
Apel de suport financiar și non-financiar pentru Instituții de Învățământ - Lansați o activitate de antreprenoriat social în școala profesională!


 

  


Prima pagină  »  Noutăți
Noutăți
Concluziile studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”
Publicat: 20.12.2022   

Conceptul de antreprenoriat social nu este cunoscut și înțeles pe deplin de populația țării noastre, dar nici de funcționarii instituțiilor de stat. Asta este una dintre constatările Studiului „Cunoștințe, atitudini și comportamente în domeniul antreprenoriatului social din Republica Moldova”, ale cărui rezultate au fost expuse în cadrul unei conferințe de presă, astăzi, la Chișinău.

Studiul analizează  cunoștințele, atitudinile și comportamente în domeniul antreprenoriatului social  a următoarelor categorii de persoane: experți în domeniu, populația generală, consumatori ai produselor/serviciilor întreprinderilor sociale, OSC-uri neimplicate în activități de antreprenoriat social, dar și cele implicate, reprezentanți ai Întreprinderilor Mici și Mijlocii, reprezentanți ai APL de nivelul I și II.

DSC_0478Conform rezultatelor Studiului,  mai bine de jumătate din  populația generală a declarat că nu au auzit de  antreprenoriat social, și doar fiecare al cincilea a menționat că poate defini  această  noțiune.  Totodată, mai bine de 90% din populația generală  are o atitudine pozitivă față de întreprinderile sociale, considerând că acestea sunt necesare și benefice  deoarece ajută oamenii defavorizați să se integreze în societate. 2/3 din respondenți  ar cumpăra mai degrabă un produs/serviciu de la o întreprindere socială decât de la o întreprindere obișnuită, dacă produsul ar fi calitativ și prețul  avantajos. Iar fiecare al cincilea respondent și-ar dori să inițieze o  întreprindere socială în contextul în care acestea ar beneficia de mai mult suport din partea statului.

Consumatorii produselor/serviciilor întreprinderilor sociale consideră că întreaga societate beneficiază în rezultatul activității întreprinderilor sociale și că  ar trebui să existe mai multe întreprinderi sociale, întrucât acestea  contribuie la angajarea în câmpul muncii a persoanelor defavorizate și rezolvă problemele sociale stringente din comunitate,  care deseori sunt ignorate de autorități.

Întreprinderile sociale aduc o „plus valoare societății” și contribuie la „dezvoltarea societății” consideră majoritatea respondenților din rândurile ONG-urilor neimplicate în activități de antreprenoriat social. Mai bine de 2/3 dintre ei procură frecvent produse de la antreprenori sociali și  sunt interesați să dezvolte o întreprindere socială în particular în domeniile social și educație. 

„Această achiziție contribuie la incluziunea în comunitate a unei persoane dezavantajate” – reprezentanții OSC-urilor implicate în activități de antreprenoriat social au declarat că acest text ar trebui să fie indicat pe eticheta produsului pentru a spori interesul cumpărătorilor. Ei au ales domeniul antreprenoriatului social deoarece: obțin o sursă suplimentară de venit pentru a dezvolta activitatea OSC-ului, asigură continuitatea proiectelor lor prin încadrarea în câmpul muncii a persoanelor vulnerabile care au fost inițial beneficiari ai OSC-ului, obțin acces la surse de finanțare externă, doresc să facă o schimbare în societate. În opinia lor, un parteneriat public-privat durabil ar contribui la dezvoltarea afacerilor sociale.

Analiza răspunsurilor reprezentanților Întreprinderilor Mici și Mijlocii a constatat următorul fapt – cu cât întreprinderea este mai mare, cu atât reprezentanții cunosc mai puțin despre antreprenoriatul social. Însă  ei au o atitudine pozitivă cu privire la angajarea persoanelor cu dizabilitate medie; ei consideră că o echipă în care lucrează asemenea persoane are un moral mai ridicat și o abordare mai lejeră asupra dificultăților care apar în procesul de lucru, dar și în viață. 

Conceptul de antreprenoriat social este slab cunoscut de către reprezentanții APL, deoarece majoritatea dintre ei nu pot să-l definească. Nivelul de colaborare  dintre APL și antreprenorii sociali este destul de scăzut – ⅔dintre reprezentanții APL nu cunosc nici un antreprenor social. De asemenea, reprezentanții APL nu dețin informații cu privire la politicile publice, politicile fiscale sau la cadrul normativ din domeniul antreprenoriatului social.

Experții în domeniul antreprenoriatului social au punctat aspectele care fac dificilă activitatea întreprinderilor sociale: lacune în legislația din domeniu, mediatizare slabă și insuficientă, politici publice/fiscale neatractive, imposibilitatea întreprinderilor sociale de a contracta credite de la instituțiile bancare, etc. Experții au menționat importanța promovării conceptului de responsabilitate socială în rândul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, inclusiv prin dezvoltarea de parteneriate.

Constatarea esențială în urma analizei cadrului normativ de referință este  că în contextul  lipsei unor mecanisme clare de reglementare a antreprenoriatului social  și a susținerii din partea statului,  motivația dezvoltării unor afaceri sociale este destul de redusă. Obținerea statutului de întreprindere socială și de inserție nu oferă în o abordare particularizată din partea statului reieșind din scopul pe care-l promovează o asemenea afacere. O abordare particularizată ar însemna condiții preferențiale la atribuirea unor contracte de achiziții publice, scutiri de taxe, facilitarea unor proceduri administrative (cum ar fi cele de modificare a statutului), consultanță și mentorat în administrarea unor astfel de afaceri.

Cercetarea  este comprehensivă  și a fost realizată pe un eșantion de 1142 populație generală, 109 consumatori ai întreprinderilor sociale, 106 OSC-uri neimplicate în antreprenoriat social,  109 reprezentanți ai întreprinderilor mici și mijlocii, 105 reprezentanți ai autorităților publice.

Întreg studiul îl găsiți aici: https://www.keystonemoldova.md/ro/publications-and-resources/publications/

Studiul a fost realizat  în cadrul proiectului ”Valorificăm potențialul societății civile pentru promovarea și dezvoltarea antreprenoriatul social în Republica Moldova”, implementat de Fundația Est-Europeană în parteneriat cu Centrul Contact și Keystone Moldova. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și co-finanțat de Suedia. Proiectul contribuie la crearea unui ecosistem favorabil dezvoltării antreprenoriatului social în Republica Moldova.

 




Noutăți

Publicat: 07.06.2024   
Evenimentul de top „Gala Businessului Moldovenesc”, ediția a 21-a, organizat de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) la 5 iunie a.c., a întrunit antreprenori și profesioniști din toate domeniile și sectoarele economice, care au demonstrat performanță în domeniul lor de activitate. La această prestigioasă ceremonie au participat numeroși antreprenori, membri ai Guvernului RM, reprezentanți ai corpului diplomatic, dar și parteneri străini. Citeşte mai mult...
Publicat: 18.05.2024   
Programul Social Impact Award revine cu o nouă ediție! Oportunitatea este destinată tinerilor care își doresc să descopere domeniul antreprenoriatului social și să facă primii pași în calitate de antreprenori sociali. Proiectul își propune să ofere ajutor în construirea întreprinderilor sociale care vor identifica soluții la cele mai dificile probleme ale timpului nostru. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.05.2024   
Proiectul Promovarea antreprenoriatului social al tinerilor și a abilităților practice de management în Ucraina, Moldova, Georgia și Armenia prin intermediul Întreprinderilor Sociale Studențești inovatoare, co-finanțat de Uniunea Europeană, își propune să încurajeze antreprenoriatul social în rândul tinerilor și tinerelor, și să dezvolte abilități practice de management în rândul elevilor și elevelor din Ucraina, Moldova, Georgia și Armenia. Facem parte din programul regional EU4Youth și ne angajăm să promovăm participarea activă a tinerilor și a tinerelor în viața democratică și pe piața muncii. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.05.2024   
Tinerii din Chișinău, Bălți și Cahul, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, pot beneficia de granturile pentru dezvoltarea întreprinderilor sociale de până la 95 de mii de lei. Granturile vor fi oferite în cadrul proiectului „SKYE Net – Rețeaua de Cluburi pentru Împuternicirea Tinerilor prin Abilități și Cunoștințe”, finanțat de Uniunea Europeană, implementat de World Vision Armenia, IRIS Business Incubator, World Vision Georgia și Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM”. Citeşte mai mult...
Publicat: 30.04.2024   
Întreprinderea Socială „Social Textil” SRL activează de mai bine de 2 ani în s. Chircăieștii noi, fiind prima întreprindere socială din raionul Căușeni. Atelierul oferă servicii de reparație a vestimentației, fabricarea costumelor sport/casual, dar și instruirea persoanelor defavorizate în domeniul croitoriei. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.04.2024   
La 11 aprilie, la Cahul, a avut loc ședința Platformei de dialog public-privat în cadrul căreia s-a discutat implementarea și actualizarea Agendei Locale de Business (ALB) 2022-2026, cu introducerea unui capitol nou și anume „Dezvoltarea și promovarea antreprenoriatului social”. Citeşte mai mult...
Publicat: 27.03.2024   
Reprezentanții raioanelor Dondușeni, Edineț, Drochia, instruiți în cadrul proiectului ”Antreprenoriatul Social - punct forte în dezvoltarea durabilă a comunităților”, au vizitat întreprinderea nominalizată și au fost ghidați de administratoarea Aurelia Marandici, care a povestit istoria întreprinderii, performanțele de dezvoltare a atelierului ”Datina” și celui de Îngrijire Corporală, care constituie două componente a Întreprinderii Sociale „Ilinca Service”. Atelierul este vestit prin coaserea vestimentației populare, cu aplicarea broderiilor tradiționale și a altor produse textile, cu utilizarea elementelor de digitalizare în procesul de producere. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.03.2024   
Economia socială este domeniul care îmbină performanța economică cu impactul social. Acesta cuprinde antreprenorii sociali și afacerile sociale, și, inclusiv, mulți alți actori care sunt implicați în dezvoltarea sectorului. Afacerile sociale și locale, autoritățile publice locale și naționale, organizațiile de suport, huburile regionale, businessul cu impact, businessul cu responsabilitate socială corporativă, clienții și beneficiarii, fiecare din ei aduc valoare și contribuția sa dintr-o perspectivă nouă pentru dezvoltarea domeniului. Citeşte mai mult...
Publicat: 23.03.2024   
Asociația pentru Promovarea Antreprenoriatului a încheiat cu succes ciclul cursurilor de instruire în domeniul antreprenoriatului social. Pe parcursul instruirilor am răspuns la multe întrebări, cu referire la legislația în vigoare, funcționarea și atribuirea statutului de întreprindere socială, posibilitatea implicării întreprinderilor sociale în depășirea problemelor comunitare, integrarea în aceste întreprinderi a persoanelor din grupurile defavorizate. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.03.2024   
În data de 20 martie 2024, Asociatia pentru Drepturile Omului Lex XXI a organizat, la Bălți, Forumul Regional privind abordarea unei poziții mult mai active în dezvoltarea antreprenoriatului social în Republica Moldova. Evenimentul a fost moderat de președinta Asociației pentru Drepturile Omului Lex XXI, doamna Diana Grosu. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 198

         


© 2024 Inițiativa pentru antrepenoriat social în Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS